Kesälomareissu II: Joensuu-Hki-Tukholma-Hki-Joensuu

Toinen vähän pidemmän matkan kesälomareissumme suuntautui Helsingin kautta Tukholmaan. Ensin piti toki päästä Helsinkiin ja järkeiltiin miehen kanssa että otetaankin bussi, niin ei tarvitse huolehtia ja maksaa pysäköinnistä (2vrk) Helsingin päässä. Onnibussilla päästiin koko perhe noin 40 eurolla, ja perillä tuli vasta mieleen, että onneksi ei pahempia kakkavahinkoja tullut matkalla, koska bussin vessassa ei ollut juoksevaa vettä eikä meillä edes kosteuspyyhkeitä mukana!

Helsingissä treffattiin miehen sisko perheineen, joilla on samanikäiset lapset meidän kanssa.

Meille sattui aivan mielettömän hyvä ilma koko reissun ajaksi, vaikka koko kesä onkin ollut melko kylmä ja märkä. Kerrankin saatiin viettää aikaa laivan kannella ja nauttia auringonpaisteesta eikä vain nopeasti käydä hytisemässä kannella.

Sirkushuveja promedanilla!

Oltiin suunniteltu yhteistä risteilyä niin, että kävisimme buffeessa syömässä vuorotellen pariskuntien kesken. Minusta ajatus meidän 2-vuotiaan kanssa laivan buffeessa tuntui lähinnä äärimmäisen stressaavalta, voisin vaan kuvitella sen karkailun määrän, ja itse ruokaahan tippuisi alas maksimissaan 2 lihapullaa.. Suunnitelma onnistui kuitenkin odotettua paremmin ja molemmat pariskunnat sai syödä rauhassa, kun toiset vahtivat lapsia, suosittelen!

Lapsilla oli kivaa laivan leikkipaikalla ja

diskossa...

jossa nähtiin myös laivan maskotti Harri Hylje.
Diskossa humpattiin aina kymmeneen asti, joten ihan hirveän kauaa ei tarvinnut nukkumattia odotella laivan hytissä, kun normaali nukkumaanmenoaika on meidän lapsilla heti seitsemän jälkeen :)

Aamupalalle päästiin lapsiperheille tarkoitettuun buffeen, mikä oli mielestäni tosi hyvä, koska siinäkin taattiin ei paitsi muille risteilijöille, vaan myös vanhemmille vähän aamupalansyöntirauhaa, kun lapset pääsi leikkipaikalle leikkimään.

Aamupalan jälkeen käveltiin läheiselle bussipysäkille ja ajeltiin lähemmäs keskustaa, jossa hypättiin pois lähellä Junibackenia.

Junibackenissa olikin vaikka minkämoista nähtävää!

Itsellekin tuli ihan nostalginen fiilis kaikistanoista lapsuuden satuhahmoista <3 Katto Kassinen! Olin ihan unohtanut Katto Kassisen!

Ihanasta ilmasta saatiin nauttia myös koko Tukholman päivä kun lähdettiin kävelemään takaisin laivalle.

Takaisin kohti Suomea ja toki diskossa humpattiin vielä toinenkin ilta :) Vilho ihastui ikihyvin Muumiin ja Harri Hylkeeseen, jotka oli myös mukana risteilyllä.

Saavuttiin Helsinkiin aamulla ja meillä oli koko päivä aikaa viettää Helsingissä, kun Onnibussi lähti takaisin vasta klo 17. Harmillisesti kaikki suunnitelmat kariutui, koska ilmeisesti kesämaanantaipäivä on yleinen kiinniolopäivä! Emme päässeet siis esimerkiksi Luonnontieteelliseen museoon emmekä Kiasmaan. Tyydyttiin sitten Kampissa ja Forumilla kiertelyyn ja shoppailuun. Tulomatkasta viisastuneina kävimme ostamassa paluumatkalle kosteuspyyhkeitä :)

Jos tulomatka oli lievästi ilmaistuna rasittava, niin paluumatka oli jotain aivan järkyttävää.

Vilho nukahti Helsingissä vähän ennen bussin lähtöä, joten oli sitten virkeänä bussissa aka hyppi seinille. Jonnekkin Kouvolaan asti mätti laivakarkkeja naamaan enkä yhtään tajunnut rajoittaa sitä, syötiin vaan kaikki tyytyväisinä karkkia. Vähän ennen Lappeenrantaa Vilho alkoi sitten oksentaa mun sylissä varmaankin karkin + matkapahoinvoinnin yhteentulemana ja Lappeenrannasta Joensuuhun (muutama tunti siis) istuin oksentava lapsi sylissä oksennuksessa. Onneks oli niitä kosteuspyyhkeitä! :)

Kiitämme:
+Ihanaa kesäsäätä
+Ideaa lähteä reissuun kahden perheen kesken, lapsilla seuraa toisistaan ja vanhemmille vähän kahdenkeskistä aikaa
+Junibacken ja siellä erityisesti satujuna!
+Kaikinpuolin sujuvasti toimineita matkajärjestelyjä
+Suht edullista matkustamista (hintaa per perhe n.400 euroa: 2 yötä, matkat, buffee, Junibacken).
Moitimme:
-Ideaa lähteä bussilla Helsinkin
-Bussia ilman juoksevaa vettä
-Liiallista karkinsyöntiä
-Pienoista ruuhkaa laivalla (noin 300 japanilaisen ryhmä siellä yhtäaikaa)