Aikataulua

Toukokuu 2017: menen näyttämään päähän kasvanutta yhtä ainoaa pattia Terveystaloon työterveyslääkäriin. Hän toteaa sen rasvapatiksi, joka poistettiin muutaman viikon sisällä. Patista ei oteta koepalaa.

Tammikuu 2018: uusintakäynti Terveystalolla, koska patteja tullut lisää. Lähete ihotautilääkärille Pihlajalinnaan.

Maaliskuu 2018: Käynti Pihlajalinnassa, joka pyytää koepalatuloksia Terveystalon irroittamasta rasvapatista (jota ei oltu otettu).

Huhtikuu 2018: Koepala Pihlajalinassa. Patit todetaan tavallisiksi luomiksi.

Toukokuu 2018: uusintakäynti Terveystalolle pyyntönä saada uusi lähete Pihlajalinnaan, koska patit edelleen lisääntyvät.

Heinäkuu 2018: uusintakäynti Pihlajalinnaan, uusi koepala, todetaan melanooma.

Viikko 1
Lääkäri soitti minulle siis alunperin syöpädiagnoosista torstaina ja sanoi tekevänsä lähetteen Pohjois-Karjalan keskussairaalaan. Minun pitäisi vain odottaa sieltä soittoa. Tietenkin odotin sen tulevan seuraavana päivänä perjantaina, mutta soitto meni maanantaille.

Viikko 2
Maanantaina lääkäri PKKS:sta kertoi, että minut siirretään kiireellisenä Kuopion leikkausjonoon ja pyysi vielä lähettämään Whats Appina kuvia luomialueesta.
Tiistaina minulle soitti hoitaja, joka pyysi PET-tt kuvauksiin Joensuun sairaalaan torstaiksi ja varoitti, että siinä menee koko päivä.

Menin sairaalalle torstaina hyvissä ajoin, ja olin siellä jo vähän yli 10, vaikka aikani oli vasta klo 12. Heti vastaanottoon saavuttuani hoitaja ihmetteli missä olin viipynyt, minun olisi pitänyt olla röntgenissä kello 10, mutta nyt aika oli jo mennyt toiselle. Joku oli unohtanut soittaa minulle tuon ajan. Pääsin onneksi kuitenkin röntgeniin ennen Pet-tt kuvausta. Tapasin myös ensimmäisen kerran lääkärini sairaalassa, ja pääsin juttelemaan pikaisesti tilanteestani, josta ei tosin kukaan vielä tiedä mitään, ennen näitä testejä. Lääkäri oli todella välittävä ja huolestuttavan pahoillaan tilanteestani ja lisäksi vihainen siitä, miten minua on Terveystalolla ja Pihlajalinnassa hoidettu. Hän ehdotti potilasvahinkokeskukseen yhteyden ottamista.

Olin syömättä sinä päivänä kello 17 saakka iltapäivään, kuvaukset kestivät pitkään enkä saanut tehdä mitään kuvausten aikana enkä välissä, piti vain olla mahdollisimman liikkumatta sängyssä. Koko ajan tunsin sen saman kivun rinnassa, minkä olin tuntenut jo viikkoja aikaisemmin ja jonka vuoksi olin mennyt mammografiaan.

Olen varma, että syöpä on levinnyt jo kaikkialle vartalooni, mitä muutakaan tuo kipu on? Lisäksi selkäni on ollut viimeisen puoli vuotta niin kipeä, että joskus en pääse sängystä ylös ilman apua. Olen 33-vuotias. Se on varmasti myös selkärangassa.

Perjantaina sain soiton Helsingistä, että minut on siirretty Kuopion sijaan Helsinkiin, ja hoidot ja leikkaus suoritetaan Töölössä.

Viikko 3

Minun tulisi mennä tiistaiksi Töölöön varjoainetehosteiseen tt-kuvaukseen ja viimein torstaina 26.7 tapaisin hoitavan ja leikkaavan? lääkärini, joka kertoisi minulle hoitosuunnitelman, levinneisyyden ja mahdollisesti summittaisen elinaikani. Kauhistuttavaa.

Suositut tekstit